Vuoden vaihtuessa monilla lapsilla ja nuorilla vanhat harrastukset loppuvat ja uusia aletaan taas etsiä. Miten oma lippukunta voisi parantaa mahdollisuuksiaan tässä kilpailussa harrastajien ajasta?

Vuoden alku on jäsenhankinnalle otollista aikaa, sillä monet harrastukset päättyvät ennen joulua, ja niiltä vapautuneelle ajalle etsitään kevätlukukauden alkaessa uutta tekemistä. Monille lippukunnille koronaviruspandemia aiheutti loven jäsenmäärässä, kun viikkokokoontumiset olivat tauolla. Mikäli lippukunnassa näin on käynyt, eikä jäsenmäärää olla vielä saatu nousuun, voisi aktiivisempi jäsenhankinta olla paikallaan. Toki se on hyvä vaihtoehto mille tahansa lisää jäseniä haikailevalle lippukunnalle.

Netti-ilme kuntoon

Kenties tärkein huomioitava asia lippukunnan houkuttelevuuden kannalta on nettisivujen ja sosiaalisen median tilien käyttö. Ne tulevat potentiaaliselle tulevalle partiolaiselle tai hänen vanhemmilleen ensimmäisenä vastaan.

– Tärkein asia lippukuntien markkinoinnissa on se, että kaikki somekanavat on kunnossa ja jos menee vaikka lippukunnan nettisivuille, niin siellä on kerrottu toiminnasta ajankohtaista infoa, Lounais-Suomen Partiopiirin markkinointijaoston puheenjohtaja Jenny Nikula kertoo.

Esimerkiksi viisi vuotta vanhaa leirikirjettä ei kannata etusivulta löytyä, sillä se ei anna lippukunnasta kovin aktiivista kuvaa. Minimissään nettisivuilta tulisi löytyä ajantasaiset yhteystiedot, joista lippukunnasta ja sen toiminnasta saa lisätietoa. Tämän lisäksi bonusta ovat esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ladatut kuvat lippukunnan toiminnasta.

Tärkein asia lippukuntien markkinoinnissa on se, että kaikki somekanavat on kunnossa ja jos menee vaikka lippukunnan nettisivuille, niin siellä on kerrottu toiminnasta ajankohtaista infoa, Lounais-Suomen Partiopiirin markkinointijaoston puheenjohtaja Jenny Nikula kertoo.
Jenny Nikula on päässyt tutustumaan viestintään ja markkinointiin partiopiirin markkinointijaoston puheenjohtajana.
Kuva: Jennyn kotialbumi.

Näkyvyyttä tapahtumissa

Ihmiset tavoittaa parhaiten sieltä, missä he ovat. Niinpä esimerkiksi alueen tapahtumiin osallistuminen tuo lippukunnan paikallisten silmiin. Esimerkiksi lippukunnan kojun pitäminen markkinoilla on parasta mahdollista mainosta.

Mutta entä jos omalla alueella ei ole sopivia tapahtumia, joihin liittyä? Sitten semmoisen voi järjestää itse. Esimerkiksi muiden paikallisten nuortenjärjestöjen kanssa organisoitu tapahtuma on helppo järjestää. Nikulalla on hyvä kokemus myös lippukunnan oman tapahtuman avaamisesta ei vielä partiolaisille:

– Meidänkin lippukunta on järjestänyt huivien yötä. Se on suunnistuskilpailu, jossa kierretään rasteilla ja lopulta etsitään partiohuivi. Yksi vuosi me toteutettiin se meidän koulun vanhempainyhdistyksen kanssa, niin lapset kuulivat siitä koulunkin kautta.

Yksin ei tarvitse selvitä

Jos markkinoinnin järjestäminen lippukunnassa tuntuu vaikealta, niin ei syytä huoleen. Sekä Lounais-Suomen Partiopiiri eli L-SP että Suomen Partiolaiset tarjoaa tukea lippukuntien markkinointiin. Kattavat ohjepaketit löytyvät molempien organisaatioiden nettisivuilta.

Tehokkainta viestintä on, kun lippukunnassa on nimetty viestintävastaava. Mikäli on vain sovittu, että kaikki päivittävät viestintäkanavia silloin tällöin, jää se helposti kaikilta tekemättä.

– Jos lippukunnassa on viestintäjohtaja on tärkeää, ettei hän ole samalla lippukunnanjohtaja ja akela ja pestijohtaja niin että viestintä on vain yksi lisäpesti siinä ohessa, Nikula arvioi.

Partiopiiri tarjoaa monia perehdytyksiä lippukunnan viestintään. Esimerkiksi lippukuntapäivässä on usein ollut viestintävastaavalle hyödyllisiä koulutuksia.